الثلاثاء، 3 أبريل 2012

مرحله فى حياتى ( الابتدائى ) 2


عشت حياتى هربان من عيون اللى فى المدرسه معايا خوفا لنقل المعلومات فى مرحله ابتدائى دى كلها ما كنليش اصحاب غير صاحب واحد اسمو محمد واختو شوزان  ويمكن اللى ساعد على كده ان كنا سكنين فى بيت واحد فى مرحله بسبب تغيبى الكتير عن المدرسه رسبت ايوا رسبت وكنت اول طفل يرسب فى الصف الرابع الابتدائى هههههه رسوبى مكنش عشان الامتحان صحيح مكنتش شاطر لاكن برضو مكنتش خايب وكنت بذاكر فى البيت لاكن رسوبى كان بسبب غيابى المتكرر مش هنسى الاحساس ده ولا العيط اللى عيطو دمووووع طبعا امتحنت الملحق بس هم كانو مقررين ان اعيد السنه عشان يربونى هههههه بس بعنهم فى فتره الاجازه الصيفيه كانت المدرسه بتفتح المكتبه للى يحب يروح وفى الوقت ده ابن خلتى كان موجود ومحمد واختو شوزان وكنا فى المكتبه وبالصدفه ابله جملات مدرسه الرياضه كانت موجوده والا القيها بتندينى ههههه سترك يارب فى الوقت ده انا كنت مخبى فضحتى عن الجميع المهم سالتى السؤال المتوقع هااااا عملت ايه بلغتها بالخبر قلتلى معلش (معلش ايه يختى بعد ايه ) وانا رايح اقعد فى مكانى مقدرتش امسك نفسى فى الوقت ده وفضلت اعيط لدرجه ان ان محمد وابن خلتى فضلو يسالونى فى ايه فى ايه وبقو مستغربين جدا وهم ما يعرفوش بالعار اللى حل عليا ههههه ياه كان احساس موميت مش قادر اتخيلو احساس الانكسار المهم الموقف عدى والسنه الدراسيه الجديده بقينا فيها كنت نفس النظام متغيرتش ولدتى كانت تتعب معايا عشان اروح المدرسه وانا رافض كنت بكتفى بمذكره البيت فقط فى السنه دى اللى كان بيميزها عن السنين اللى قبلها ان بقيت مشهور فى المدرسه بشخصيتى الغريبه الحساسه حتى عند العيال اللى فى سنى من كتر ما كنت غريب عنهم وعن شخصيتهم كانو بيشبهونى بالبنات فى الوقت ده مكنتش عارف ليه غير لما كبرت عرفت لان شخصيتى كانت مختلفه عنهم فى الوقت ده صحوبيتى انا ومحمد كانت قويه ومنكرش فى السنه دى ذهبت للمدرسه اكتر من السنه اللى قبلها وده لسبب واحد ان المدرسين فهمو شخصيتى وبقو بيعملونى بيها افتكر ايله نشوه اللى حكيت عنها قبل كده اللى بجد بحبها لغايت دلقوت وقفت الفصل كلو بسبب شقاوتهم عشان تضربهم ومكنش فى عصايه وكانت بتضرب بالمستره اول ما قربتلى عشان تضربنى وانا والله ما عملت اى حاجه هووووووب لقتنى معيط ليها هههههههههه مش بقلكم غريب قلتلى بس بس اقعد اصل المديره كانت موصياهه عليا ههه مش بقلكم بقيت مميز ومن بعدها الكل كان يقف يضرب الا انا لدرجه بقت تلفت العيال اللى فى الفصل وتقريبا المدرسين كلهم كانو بيتعملو معايا بنفس النظام كانت اجمل سنه ليا فى ابتدائى طبعا من بعد ما ضيعولى سنه من عمرى واتنقلت خمسه تقريبا فى سنه خمسه مكنتش بحضر المدرسه وبسبب كده مش هنسى كبمه قلها ليا مدرس العربى محمد عبد المولى اشوف فيه يوم قلى ابقى قبلنى لو عديت السنادى وده لانها كانت شهاده طبعا فى الوقت ده اللى فى خمسه راح اعدادى والنفوس اتغيرت وفعلا امتحنت سنه خمسه ونجحت صحيح نجاح كان ياادوب لاكن نجحت كان نفسى اروح وارمى الشهاده فى وش المدرس واقلو ادينى نجحت وعديت والموضوع بتاعى ده يوريكم مستوى المدرسين اللى بيدرسو للعيال امثال مدرس سنه خمسه وباقى المدرسين اللى مفروض يخدو دروس فى نفسيه الطفل واذاى يتعملو مع مع اطفال مختلفين عن باقى اللى فى سنهم ودى كانت صوره من اللى انا عليه دلوقت 

هناك تعليقان (2):

gay-ana يقول...

يا عسول!
إنت بينك و بين الإبتدائي إيه يا كتكوت إنت! دا كان إمبارح!! ربي يطول في عمرك كمان و كمان :)

jan يقول...

انا جاى منور ديما
ده كان طار بايت من زمان ههههه
ميرسى

إرسال تعليق